Top van de Mortirolo

Top van de Mortirolo

maandag 11 juli 2016

Green green grass of home.

Terugrit naar huis.
Na een ganse week fietsen in deze Italiaanse Alpen, nemen we afscheid van deze week met schitterend weder, schitterende fietstochten, het uitstekende hotel, het uitstekende eten en service. Deze laatste dag stond volledig in het teken van onze terugreis naar huis. Deze keer in één trek. Zaterdag eerstkomende staat de tocht van Doornik naar Santiago de Compostela op mijn programma.

Transport.
Alle middelen zijn goed om thuis te geraken. Het merendeel van de groep nam de meest comfortabele methode: per autobus naar Bergamo en het vliegtuig naar Charleroi. Een drietal koppels met de eigen wagen, Luc en Carine met de mobilhome, Dirk en Hilde met de begeleidende vrachtwagen, Dirk met zijn Ducati motor. De strafste, Ludo, zelfs de 1.000 km per fiets met bagage naar huis in Laakdal!
Ludo, met zijn speciale constructie voor zijn bagage op weg naar huis: 1.000 km!
Route.
Ons laatste ontbijt om 07.30 uur. We zijn dan uiteindelijk rond 09.00 uur vertrokken om 13 uur en 20 minuten later en 972 km verder thuis te komen rond 22.15 uur. Op deze dag is de Stelvio vanaf 08.30 afgesloten. De jaarlijkse ReStelvio wordt dan georganiseerd. Duizenden fietsers, lopers en wandelaars nemen de Stelvio in beslag. We nemen niet het risico om in die drukte te verdrinken. Daarom, ons retourtraject: vertrokken in Semogo over de Foscagno pas, de Passo d'Eira, naar Livigno. De Diesel staat daar 0,78 €/l geprijsd. Livigno heeft een tax-vrij statuut!
Ingang van de tunnel Munt la Schera vanuit Livigno.
De Strassentunnel Munt la Schera is de kortste verbinding naar Zwitserland. Het is een pijp van 4 km lang met beurtelingse doorgang. Tol: 16 CHF
Munt La Schera tunnel tussen Zwitserland en Livigno.
We hebben geluk, er dient niet gewacht te worden, de kunnen nog net aansluiten bij enkele motorrijders vooraleer de andere richting er door mag.
Eenrijvakstunnel Munt La Schera.
Verder de Ofenpas richting Zernez. Tussen Zernez kan men kiezen tussen de Fluëlapas of de wagen op de trein tussen Susch en Klosters. Het is een schitterende dag, daarom de Fluëlapass tot op 2383 meter hoogte.
Op de top van de Fluëla pas: 2383 meter.
Archief
Archief foto van de reis naar Trieste. Rit op 28 juli 2014. Veel frisser toen.
Foto van 28 juli 2014.
Vermits de heenreis via Duitsland vlot verliep, kiezen we terug te rijden voor de route via dit landje. Beter niet gedaan en via Zwitserland en Frankrijk huiswaarts vermoed ik. Er zijn vele werven. "Wir wirken fur Sie", waardoor meerdere rijvakken afgesloten zijn. Tussen Stuttgart en Pforzheim een doffe ellende. Enkele uren vertraging tot gevolg.  De warmte, tot 35°, buiten maakte dat de terugreis geen pretje was. Maar alles is toch veilig verlopen, en tijdig thuis gekomen om het verslag van de match tussen Les Bleus en Portugal te kunnen bekijken bij een frisse pint.

Doornik->Santiago de Compostela.
Hopelijk, zeker, was deze week een ideale voorbereiding voor een volgend project. Zaterdag 16 juli wordt er vertrokken te Doornik voor een fietstocht van 15 dagen over 2.300 km en 26.620 hoogtemeters naar Santiago de Compostela.
Te volgen op: Fietsen van Doornik naar Santiago de Compostela. 
of  via https://doornik-compostela.blogspot.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten